Mit igyon a kismama ? Lehet PI-vizet ?

Egészséges innivalók kismamáknak



Kismamáknak, melegben naponta akár 3,5 l vízis kell !Az ajánlott folyadék mennyisége

 Egy felnőtt embernek naponta kb. 2-3 liter folyadékra van szüksége, amelyet főleg víz fogyasztásával (2-2,5 liter), és ezt kiegészítve  lédús ételekkel (levesek, főzelékek, zöldségek, gyümölcsök, stb.) tud fedezni.
Egy várandós vagy szoptató anyukának napközben minimum nyolc nagy pohár vizre van szüksége.  A fokozott izzadással járó elfoglaltságok megnövelik a szervezet ásványi anyag szükségletét is.
Melegben különösen fontos a folyadékpótlás.
Egészséges terhességben és a szoptatás alatt, 32 fok fölött már 3 - 4 liter az ajánlott folyadékmennyiség.
Ezt a mennyiséget a szomjúságérzettől függetlenül el kell fogyasztanunk ! Ha már szomjúságot érzünk, az azt jelenti, a szervezetnek egy ideje szüksége van az innivalóra.

Víz, ásványvíz

A szomjúság ellen, és a folyadék pótlására a VÍZ alkalmas ! Elsősorban a tisztított szűrt víz,  a PI-víz, és az ásványvíz, és a  a legmegfelelőbb. Ezek energiát nem, ásványi anyagokat viszont tartalmaznak. A csapvízben kalcium, magnézium, és fluor található. Az ásványvizek ásványianyag-tartalma és azok mennyisége fajtától függő. Az alacsony ásványianyag-tartalmúaknál(500 mg/l alatti) nem kell tartanunk az ásványi anyagok túladagolásától.


Zöldségek -folyadékpótlásra
Zöldség- és gyümölcslevek

Azon kívül, hogy szerepük van a folyadékpótlásban, energiát, szénhidrátot, élelmi rostot, ásványi anyagokat és vitaminokat is tartalmaznak. Mindenképp érdemes a natúr, 100 %-os gyümölcs-, illetve zöldségleveket választani az alacsonyabb gyümölcstartalmú, cukrozott termékek helyett. Viszont fontos tudni, hogy jelentős kalóriát is tartalmaznak. És rengeteg vitamint, rostot, fontos enzimeket. Amikor a minőségi éhezésről beszélünk, akkor a szervezetet éppen ezektől fosztjuk meg.

A zöldségeket a legjobb nyersen enni, mert a hasznosanyag tartalmuk így marad csak meg. A főzés és a sütés megöli a bennük levő érték nagy részét.
A gyümölcscentrifugával, vagy a préselővel készített levek nagyon finomak és nagyon egészségesek, bár ilyenkor a  hasznosanyag egy részét kidobjuk. :-(

A zöldség és gyümölcslevek, valamint más italok, nem helyettesítik a vizet ! A sejtjeinkben nem gyümölcslé van, vízre van szükségünk ! Amikor a napi folyadékigényről beszélünk, akkor ezen a vizet kellérteni. Minden más csak ráadás.
A zöldségekről és a gyümölcsökről élelmiszerként jobb inkább beszélni, mint italról. De természetesen ha éppen nincsen víz, akkor kiválósegítség a szervezet számára !







Gyümölcsturmix kismamáknakTej

A tej fontos részét képezi táplálkozásunknak - mondhatnánk. De vitatott, hogy meddig és hogy milyen tej.
A 90 %-a víz, de emellett értékes, teljes értékű fehérjéket, zsírt, szénhidrátot, vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmaz. Mondják, akik szerint jó a tej. De nem így van, hanem inkább árt, mondják az ellenzők. Vajon mi az igazság ?


 Tejes turmixok

A tej és a gyümölcsök értékes tápanyagait együtt tartalmazzák a tejes turmixok. Különösen frissítőek hidegen, főként nyáron. Egy-egy pohár turmix akár reggeli italként, vagy tízóraira, uzsonnára is megfelelő. Egy szépen elkészített gyümölcsturmix nem csak a testnek, hanem a léleknek is felüdülés.



Üdítőitalok

A legtöbb esetben mesterséges színeket és ízeket tartalmaznak, és ezek az összetevők Adalékanyagok az "üdítőkben"titkosak is lehetnek, nem tudjuk, milyen vegyületet iszunk. Ezt még cukorral keverik, vagy az egészség küldetését imitálva mesterséges édesítővel helyettesítik a cukrot. Ami valóban kikerüli a cukor káros hatását, de bőven kárpótolja mással.
Az összetevőket leginkább a csapvízben oldják fel, ami sok esetben tartalmaz arzént, klórt, ipari és mezőgazdasági vegyszer és gyógyszermaradványokat-
Ha még ez nem elég, akkor már csak a PET palackokkal is baj van. A legtöbb ilyen palack, a környezetszennyezésen kívül azért ártalmas, mert ha csak langyosra is felmelegszik, elkezd kioldódni belőle néhány méreganyag. Először nem érződik, de később már műanyag íze lesz a víznek benne. Mondhatnánk, hogy nem lesz ebből baj, majd hűvösön tartom. Jó. De sajna nem ismerjük a szállítási és tárolási előzményeket.. 
Ha a palack alján, a háromszögben a 3, vagy a 7,  vagy a PC jel van, akkor jobb óvakodni. Az ilyen palackba házilag készült szörpöket, vagy bort sem jó tenni. Pláne nem szabad mikrozni !






TeaGyógyteák kismamáknak

Folyadékpótlásra érdemes a zöld-, illetve a gyümölcsteákat fogyasztani, mivel a fekete teákban a koffein mellett egyéb stimuláló, élénkítő hatású anyagok (teobromin, teofillin) is találhatók. Cukorral fogyasztva érdemes szem előtt tartani, hogy a naponta nagy mennyiségű tea fogyasztása hozzájárulhat a túlzott energia bevitelhez, és egyébként sem egészséges a cukor.
A gyümölcsteák édesítés (cukor, méz) nélkül is nagyon ízletesek, a gyümölcsök természetes íze, aromája ellensúlyozza az édes íz hiányát. A gyerekeket is érdemes a cukor nélküli tea fogyasztására szoktatni. A tea másik jellegzetes ízesítője a citrom leve. Ennek nemcsak ízesítő hatását tudjuk kihasználni, hanem a teába cseppentett citromlé a tea behártyásodását is megakadályozza. Érdemes azonban tudni, hogy a citrom értékes C-vitamin tartalma a forró teában elveszik.


Egyéb folyadékbevitel

Az italokon kívül vannak olyan ételek is, amelyek folyadéktartalma jelentős. Ide tartoznak elsősorban a levesek, valamint a főzelékek, esetleg a mártások, de a friss gyümölcsök, zöldségek is. Ezek segítenek az elvesztett folyadékot pótolni, és vannak amelyek a nagy melegben frissítőileg is hatnak. Ezeket azonban csak ráadásként kell számolni, a napi folyadékigényt a víz szolgálja ki !


<< Vissza