Nyers ételekkel az egészségért és az önellátás adta függetlenségért

Önellátás - élelmiszerellátás az udvarodból.

Minél több zöldség, gyümölcs, bogyó és mag kerül az asztalra a kertből,
annál kevesebb pénz marad a boltban és a gyógyszertárban.


Victoria Boutenko: A nyers étel csodája


Akárhányszor orvosnál jártam, mindig csak a vérnyomásomat és a lázamat mérték meg, egyetlen alkalomra sem emlékszem, amikor a doktor a pH-értékemet is megmérte volna. A magas vérnyomás és a láz sem kellemes, de legalább nem okoz rákot. A savas vér azonban a jelek szerint igen.”

Szerintem életbevágó, hogy a pH-ról szóló információ sürgősen mindenki számára elérhetővé váljon. Azt is nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekek már az iskolában megtanulják az élelmiszerek pH-értékét, és hogy minden forgalomban kerülő élelmiszerre annak pH-ját is rányomtassák.”

A parmezán sajtra például piros figyelmeztető címke kívánkozik, ugyanis rendkívül savas étel, amelynek az úgynevezett pH-indexe: -34! Ezzel szemben a spenót aranyérmes lehetne, mert kiváló lúgosító étel, +14-es pH-indexszel.”

Néhány élelmiszer meglepően lúgos vagy savas, például a legtöbb ember meghökken, amikor megtudja, hogy a citrom az egyik legjobban lúgosító gyümölcs, viszont a diófélék enyhén savasító hatásúak.”

Bizonyára rengetegen megdöbbennének, ha megtudnák, hogy pl. a sajttól nem annak magas zsírtartalma miatt híznak, hanem főleg azért, mert a sajt nagyon savas étel. Emiatt ugyanis a szervezet zsírsejteket hoz létre, hogy eltárolja a savat.”

A mandula pl 70%-ban zsiradékot tartalmaz, a disznóhús viszont csak 58%-ban. Ám a disznóhús az egyik legsavasabb étel, -38 pH-indexű, míg a mandula lúgosító hatású, +3 pH-indexű étel.”

Az uborka és a görögdinnye annyira lúgosítóak, hogy még a marhahús savasító hatását is képesek ellensúlyozni.”

Később, miután már sok könyvet és cikket elolvastam arról, hogy mennyire fontos a szervezetünk megfelelő pH-egyensúlya, megértettem, hogy az ún. „rossz” koleszterint, a HDL-t azért termeli a májunk, hogy megkösse vele a mérgeket, és hatástalanítsa azt a savas hulladékot, ami pl. olyan ételekből származik, mint a zsírok és az állati fehérjék.”

Szervezetünk sav-lúg egyensúlyát nem csupán táplálkozásunk befolyásolja. Stressz hatására is savak anyagok maradnak testünkben. Ezért bármely tevékenység, ami megnyugtató és pihentető hatású, lúgosabbá teheti szervezetünket.”

Íme néhány tényező, ami potenciálisan savasabbá tehet minket: durva vagy elkeseredett szavakat hallunk másoktól, vagy magunk mondunk ilyeneket; hangos zenét hallgatunk, vagy zajos helyen tartózkodunk; közlekedési dugóba kerülünk; féltékenységet érzünk vagy bosszúvágyat; gyereksírást hallunk; kimerülünk a munkától; túl sokat edzünk; iskolaév kezdete vagy vége; stresszt okozó filmet nézünk; elutazunk szabadságra; hosszú ideig telefonálunk; jelzáloghitelt veszünk fel; kifizetjük a tartozásunkat, stb.”

Néhány tényező, ami lúgosító hatású lehet: mosoly, ölelés, nevetés, viccmondás, klasszikus vagy másmilyen megnyugtató zene, kölyökállat látványa, elismerés vagy áldás, laza masszázs, otthonos, tiszta környezetben tartózkodás, természetben tartózkodás; nevető, játszó gyerekek látványa; csillagos ég alatt vagy holdfényben sétálni; alvás; kertészkedés; virágok megfigyelése; éneklés; zenélés; őszinte, baráti beszélgetés; és még sok egyéb.”

Hasznosnak találom megfigyelni, hogyan reagál a belsőm a körülöttem zajló eseményekre, és ha a feszültség nemkívánatos jeleit észlelem magamon, akkor nemcsak az étrendemen próbálok meg változtatni, hanem az életmódomon is.”

Miután már annyi éve 100%-os nyers étrenden élek, arra a következtetésre jutottam, hogy egyszerűen lehetetlen fenntartani a lúgos pH-t nagy mennyiségű, sötétzöld levél elfogyasztása nélkül. Ez konkrétan minimum napi ˝ -1 kg mennyiséget jelent.”

Egyesek úgy próbálják fenntartani a normális pH-egyensúlyt, hogy olyan táplálék-kiegészítőket esznek, amelyek por alakban tartalmaznak zöldeket. Bár ez sokkal jobb, mintha sült krumplit ennének, meggyőződésem, hogy a friss, zöld levelű növények elfogyasztása ezerszer jobb, mert a táplálék-kiegészítők feldolgozott élelmiszerek, amelyeknek megváltoztatták a tápanyagtartalmát, és ettől a bennük lévő tápanyagok minősége bizonyos szempontból hatalmasat zuhant. Szintén hátrányuk, hogy amikor tabletta vagy kapszula formájában fogyasztjuk őket, hatalmas, koncentrált adagokban kapja a szervezetünk, ami a kiválasztó rendszerünkre nagy terhet ró.”

Ezért a zöldek fogyasztásának lehetőségei közül szerintem messze a zöld turmixok iszogatása a győztes, mert ezek teljes értékű táplálékok, frissek, élők és elkészítésük egy percig sem tart.”

A komposztálás, újrahasznosítás és bioélelmiszerek vásárlása mellett mára már kialakítottam házunk mellett egy kis, permakultúrás kertet is. Ami azonban még fontosabb: mély tiszteletet fejlesztettem ki magamban valamennyi termőtalaj iránt.”

Az alatt a sok százmillió év alatt, amióta növények élnek Földünkön, azok bámulatosan önálló élőlényekké váltak. Amellett hogy számunkra is hasznos kapcsolatot tartanak fenn a napfénnyel, a növények azt is tudják, hogyan kell a saját termőföldjüket „megművelni”!”

Ha törődünk azzal, hogy milyen tápanyagokat kapunk a növényektől, akkor nem lehet számunkra közömbös az sem, hogy milyen a minősége azoknak a tápanyagoknak, amelyeket a növény kap a talajtól, hiszen – a növényeken keresztül – mi szó szerint a termőtalaj ásványait vesszük magunkhoz. A termőtalaj minősége tehát közvetlen módon és azonnal kihat a növényeket elfogyasztó emberek és állatok egészségére.”
Egészségi állapotunk nagyrészt annak a földnek a minőségétől függ, amelyikben ételeink megteremnek.”

Ahogy az emberek sem élhetnek élelmiszerek helyett vegyszereken, ugyanúgy a talajban lévő mikroorganizmusok sem maradhatnak életben, ha műtrágyával táplálják őket. Amikor a vegyszerektől minden mikroorganizmus elpusztul, akkor a termőtalaj lényegében porrá alakul. Nincs olyan növény, amelyik egészségesen tudna fejlődni poron, bármilyen gazdag legyen is az vegyszerekben.”

Az elfogyasztott növények révén olyan esszenciális tápanyagokhoz jutunk, amelyeket a talajban élő mikroorganizmusok hoztak létre. Minél több a talaj szervesanyag avagy humusztartalma, annál táplálóbb az azon termett növény.”

Vegyszerekkel nem lehet sikeresen gondozni a termőtalajt, mert „a biológia nem azonos a kémiával”. A műtrágyákban ugyanis nincsenek élő enzimek, amelyek pedig minden termőtalaj legértékesebb minőségét adják.”

A klorofill ugyanolyan fontos, mint a napfény. Nem létezne élet napfény nélkül, és nem létezne élet klorofill nélkül. A klorofill lényegében folyékony napenergia. A sok klorofill fogyasztása olyan, mintha szerveinket napfényben fürdetnénk meg. A klorofillmolekula nagyon hasonló az emberi vérben levő hemoglobin hem-molekulájához.”

A klorofill úgy vigyáz a testünkre, ahogy egy gondoskodó és szerető anya teszi. Valamennyi szervünket pucolja és gyógyítja, sőt el is tudja pusztítani a legtöbb kórokozó baktériumot és gombát, valamint a daganatsejteket, és még számos egyéb pozitív hatása is van.”

Ahhoz, hogy egészségesek legyünk, a belünkben élő baktériumok 80-85%-ának „jó” baktériumnak kell lenni. A „barátságos” baktériumok állítanak elő szervezetünk számára számos esszenciális tápanyagot, pl. a K- és B-vitamint és megannyi hasznos enzimet.”

Életbevágóan fontos, hogy törődjünk a bélflóránk állapotával! A „jó” baktériumokat számtalan hatás könnyen elpusztíthatja: pl: az antibiotikumok, a rossz minőségű étrend, a túl sok evés és a stressz. Ezek hatására a „rossz” baktériumok aránya elérheti a 80-90%-ot, aminek hatására mérgező, savas hulladékkal telik meg szervezetünk. Meggyőződésem, hogy a legtöbb betegség okai a bélrendszerünkben található anaerob baktériumok.”

A klorofill ősidők óta szolgál csodálatos gyógyítóként. Jelentős mennyiségű oxigént hordoz magában, ezért kritikus szerepet játszik az aerob baktériumok támogatásában. Tehát minél több klorofillt eszünk, annál egészségesebb lesz a bélflóránk, és így mi magunk is. Mivel a zöld levelek a klorofill egyik fő forrása, nehéz jobb módot találnunk a klorofill bevitelére, mint a zöld turmixok rendszeres fogyasztása.”

A klorofill bizonyítottan pozitív hatású a rák számos fajtájának és az érelmeszesedésnek a megelőzése és gyógyítása szempontjából. Számtalan tudományos kutatási eredmény bizonyítja, hogy alig létezik olyan betegség, amelynél ne lehetne a klorofillal javulást elérni.”

A klorofill : - javítja a vérképet, - segít a rák megelőzésében, - vasat juttat a testbe, - lúgosabbá teszi a szervezetet, - közömbösít számos, táplálékkal a testbe bevitt mérget, - enyhíti a vérszegénységet, - tisztítja és szagtalanítja a beleket, -segít a máj tisztulását, - enyhíti a májgyulladást, - jótékonyan hat a menstruációra, - javítja a vérzékeny betegek állapotát, - fokozza a tejelválasztást, - gyorsítja a sebek gyógyulását, - megszünteti a testszagot, - pusztítja a sebekben gyakran elszaporodó baktériumokat, - tisztítja és erősíti a fogínyt, - megszünteti a rossz szájszagot, - enyhíti a torokgyulladást, - kiváló száj- és toroköblítő anyag, - enyhíti a mandulagyulladást, - megnyugtatja a fekélyes szöveteket, - enyhíti az aranyér okozta fájdalmat, - előmozdítja a hurutos váladék távozását, - javítja a lábak vérkeringését, - enyhíti a visszeresség okozta panaszokat, - csökkenti a gyulladásos eredetű fájdalmakat, - javítja a látást.

A bolygónkon létező minden létforma legfontosabb célja: élete fenntartása. Nekünk embereknek vajon mire van szükségünk az életben maradáshoz? Levegőn és vízen kívül elsősorban táplálékra, amit a növényektől kapunk meg. És honnan kapják táplálékukat a növények? A termőtalajból és a napfényből. Kizárólag a növények rendelkeznek azzal a „tudással”, hogy miként kell a napfényt szénhidráttá alakítani.

Nagy klorofill- és ásványianyag-tartalmuk miatt a zöld levelű növények a bolygónkon föllelhető legjobb lúgosító élelmiszerek. Ha zöld turmixokkal egészítjük ki étrendünket, szervezetünket lúgosan és egészségesen tarthatjuk.”

A búzafűlevet, ezt a különleges, tápláló italt dr. Ann Wigmore találta fel, és napjainkban egyre népszerűbbé válik. A búzafűlé 70%-ban klorofillt, a 102 ásványi anyag közül 92-t, továbbá béta-karotint, B-, C-, E-, H- és K-vitamint, 19 aminosavat és hasznos enzimeket tartalmaz. A búzafű emiatt kivételesen hasznos növény a számunkra.”

A vadon termő ehető növények gyakran több vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, mint a kereskedelemben kaphatók. A gyomnövényeket nem „tette tönkre” a gazdák gondoskodása, ellentétben a kertben termő, „jó” növényekkel.”

1
2
3
4
5
6
7
8





Nyers ételek. Nyers konyha.



<< Vissza                   Főoldal                 További linkek az önellátásról >>